Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Skattesjokk fra Arbeiderpartiet

Arbeiderpartiet overrasket meg virkelig med sitt alternative statsbudsjett for 2017. At Arbeiderpartiet generelt ønsker å øke skattene og avgiftene er en kjent sak, men jeg synes det er oppsiktsvekkende at de mener at dette er tidspunktet for å øke skattebyrden for folk flest og næringslivet med ikke mindre 10,5 milliarder kroner.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2016 kl 15:40

Det er lov å håpe at norsk økonomi er gjennom det verste, men med dette opplegget vil man risikere å kvele de lyspunktene vi nå ser. Tror virkelig Arbeiderpartiet at økte skatter og avgifter er hva norsk næringsliv ønsker seg i dagens situasjon? Det er ikke egnet til å støtte opp under den omstillingen norsk økonomi nå gjennomgår.

Samtidig ser vi at bilistene også må bære en stor del av byrden, Ap vil ikke senke årsavgiften som vi ønsker og vil samtidig heve engangsavgiften og sender med det bilistene en regning på 2,3 milliarder kroner. Samtidig skal de øke prisen på diesel med 50 øre per liter. Med regjeringens opplegg vil folk få netto lettelser i bilholdet. Positiv stimuli er veien å gå om man ønsker å fremme lav- og nullutslippsbiler – det er har vi vist i praksis.
I Aps alternative statsbudsjett kan vi lese at de ønsker tiltak for å få flere nullutslippsbiler. Man er fristet til å si velkommen etter. De siste tre årene har andelen lav- og nullutslippsbiler på norske veier eksplodert – det takket være våre avgiftsreduksjoner og positiv stimuli.

Hva gjorde Ap for å få ned utslippene de årene de satt i regjering? Jo de sørget for å favorisere dieselbiler, i en misforstått tro på at det hadde noe å si for de globale CO2-utslippene. Resultatet var at dieselbilsalget gikk i taket og med en forringelse av luftkvaliteten i mange av byene som resultat. Derfor står ikke Aps satsing på lav- og nullutslippsbiler til troende.

Samtidig skal de satse på karbonfangst- og lagring. Høres dette kjent ut? Jo, Arbeiderpartiet svidde av ikke mindre enn 7 milliarder skattebetalerkroner på nettopp dette i en av de største politiske fiaskoene i nyere tid; fullskala CO2-rensing på Mongstad, eller den såkalte månelandingen – som endte med krasjlanding. Nå vil de altså prøve igjen.

Arbeiderpartiet sier de også vil satse på kollektivtransport. Det bør de gjøre. Vi overtok tidenes vedlikeholdsetterslep på jernbane da vi tok over i 2013, og for første gang på tiår reduseres nå vedlikeholdsetterslepet. Det er fordi vi har økt pengene som går til samferdsel med 50 prosent. Det er gledelig at Ap nå innser sine tidligere forsømmelser og nå vil satse på dette området, et skattesjokk får vi på kjøpet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!