Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hva ville Hans Nielsen Hauge gjort?

Hva ville Hans Nielsen Hauge gjort om han hadde levd i dag? Hauge gikk til fots rundt i hver krik og krok av Norge fra 1796 til 1804. – Over alt jeg kom forkynte jeg evangeliet og laget nye industrier, forteller han i et brev.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2016 kl 15:44

Vi tror en Hauge i dag hadde forkynt evangeliet som aldri før – og jobbet for å bygge vei. Vekkelse og modernisering av landet, som skaper arbeidsplasser, hører sammen i Hauges kristendom.

Rodney Starks bok, «Fornuftens Seier», om «hvordan kristendommen ledet til frihet, kapitalisme og vestlig suksess» begrunner denne sammenhengen. Vekkelsesforkynneren og opplysningsmannen Hans Nielsen Hauge er et bevis for den. Hauge var en kristen pioner som nettopp trodde tesen Stark begrunner, «at kristendommen alene er veien til opplysning, frihet og fremgang».

Moderne haugianisme må være opptatt av å utvikle landet liksom Hans Nielsen Hauge var det i sin tid. I dag skal vi finansiere velferdsstaten og det grønne skiftet. Da blir moderniseringen av veiene våre avgjørende.

Veiene er viktigst for den grønne revolusjonen – og pengene til vei har vi. Nye moderne veier er den mest effektive transportmåte – billigst og dessuten mest skånsom for miljøet. SV kommer også til å erkjenne dette.

Og med tidsriktige veier vil varetransporten få fire timers kjøretid mellom Bergen og Oslo, i stedet for åtte. Det samme kan skje på strekningen Oslo-Trondheim, osv. Slik kan lakseeksporten, vår nye 300-500 milliarders næring, ifølge statsministerens fremtidskonferanse nylig, transportere verdens beste middager mest effektivt til Gardermoen og markedene i USA, Japan og Kina.

Vi må ikke stelle oss slik at vi ikke har veier til vår nye supernæring – og tape hundreder av milliarder på det.

Alle veiprosjektene våre kunne vært gjort nå. Pengene er der i overflod. Man kan låne av og betale tilbake til Oljefondet. Renten er lav. Antall arbeidsledige ingeniørerer er på 37 000. Utenlandske entreprenører mangler også arbeid og vil gi tidenes beste anbud. Og Ulrikke som nettopp har laget hull i Ulrikken for NSB, er klar for nye oppdrag.

I Israel bruker man for lengst den nyeste teknologi i veibygging. Det er en maskin som borer hull i fjellet på egenhånd (som Ulrikke). Men samtidig lager den betong av borestøvet, som kan brukes til fundamenter og broer langs traseen. Alt resirkuleres, ingen avfallsprodukter.

Tenk om Norge kunne lære litt av Israel – og henge seg på den moderne tid. Men 100-årssøvnen ser ut til å ha falt over Stortinget. Ikke for noen pris vil de gi Frp, moderniseringpartiet, penger til å bygge veier for. Dermed uteblir det viktigste bidrag til norsk produktivitetsøkning og finansieringen av velferdsstaten – og det grønne skiftet.

I Norge står uviljen mot Frp over all fornuft.Alt må ofres for at Frp ikke skal få suksess med veibyggingen. Gladelig ofrer man også fedrelandets produktivitet og framtid.

Men også det grønne skiftet – som må bety moderne elektrisk transport og veier som reduserer tid og avstander, blir ofret. Det er ikke i Hans Nilsen Hauges ånd. Land uten vekkelse har ikke modernisering. Det er en god hypotese når vi skal svare på hvorfor Norge ikke har økonomisk vekst som er et prosentpoeng høyere enn blodfattige 1-2 prosent. Et ekstra prosentpoeng er verdt flere oljefond. Det blir glemt.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!