Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Hvorfor politikerne bør ut av veibyggingen og private ta over

Få politikerne ut av veibyggingen, og la norsk og utenlandsk kapital bygge norske veier. Da vil Norge få et stamveinett innen 15-20 år. Med politikerne i førersetet, tar det bortimot 100 år. Det er lett å regne ut.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.12.2016 kl 16:04

20 kilometer firefelts stamvei med midtskiller hvert år. Det er de siste års tempo, og det tilsier at det vil gå over 50 år før stamveinettet er på plass i sør, mellom Bergen-Oslo og Trondheim-Oslo. Pluss Kyststamveien i Norges industrielle og pengeproduserende toppområde, som står for tre fjerdedeler av all norsk eksport.

Og Nord-Norge må vente til neste århundre med et slikt storting vi nå har i alle partier.

Dessverre. Det er en skam. For vi har jo penger. Vi kan låne av oss selv og bilistene betaler tilbake sikrere enn banken.

Vi vet at nettopp veiene er nummer en for den norske produktiveten og den store nye norske næringen som kan erstatte oljen; lakseoppdrett.

Politikerne har utspilt sin rolle i veibyggingen. De bør ikke få flere sjanser. De er trent til å oversitte alle frister og gjøre ingenting.

Ketil Solvik-Olsen fortjener honnør. Han får mye ut av lite. Han er strupt av et politisk sentrum, som ikke skjønner at Norges 300-500 milliarders næring i 2040 (prognoser fra statsministerens fremtidskonferanse) er avhengig av veier.

Sverige har veier.

Romania har veier.

Norge har ikke veier.

Vi har asfalterte kutråkk mellom vest og øst – som er hovedpulsåren i norsk økonomi.

Og for øvrig er sauene i sin fulle rett når de sover og koser seg på asfalten når du kjører Hardangervidda. Vi var nylig ute to ganger og jaget dem vekk fra kjørebanen ved å klappe i hendene. Det var vakker trafikk. Det er dette som gjør utlendinger så vilt begeistret for turistlandet Norge. Hvor i verden kan en finne så mange sauer så lett som her?

Sauer er «allrighte» dyr. Vi elsker dem.

Det var jo deres stier – før politikerne okkuperte dem og la asfalt på. Norsk veipolitikk kan ikke kalles progressiv.

Da vi ikke hadde penger, og var fattigland var det OK. Da vi hadde penger, og 7000 milliarder på bok i oljefondet, verdens største pengefond, og kunne låne av oss selv, fant noen ut at det gikk ikke an.

Resten av verden - som vi snakker med i utlandet, undrer seg over rare nordmenn. Og når vi forklarer dem at dette er våre økonomiske eksperters og journalisters ufravikelige tanker, gjør alle utlendinger store øyne.

Jo, Norge er et eksotisk turistland. Det har en politikk og ineffektivitet som savner sidestykke.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!