Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Rødgrønne bremseklosser

DEBATT: Mange sier at det spiller liten rolle hvem som styrer landet. Kommunevalget viste det er feil. I en rekke kommuner forsøker nå nye, rødgrønne ordførere å bremse viktige veiprosjekt. Mens H/FrP-regjeringen har jobbet målrettet for å fremskynde veiprosjekt, så blir vi nå påminnet rødgrønt kaos med krangel og forsinkelser. La meg gi noen eksempler.

Tekst:

Publisert:

Fremskrittspartiet har lenge hatt ambisjoner om å bygge 4-felt motorvei mellom de største byene i Norge. Da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lanserte planlegging av 4-felt mellom Kristiansand og Stavanger ble jeg rimelig overrasket over den sterke motstanden som Arbeiderpartiet på Stortinget hadde til prosjektet, og som til slutt førte til at de i sommer stemte mot opprettelse av veiselskapet som skal bygge veien. I høst har de fortsatt å skape usikkerhet, og mener det får holde med en tofelts vei.


Dette skjer også i Hordaland. Den ferske fylkesordføreren der, samt rødgrønt styre på Stord, er nå svært kritisk til Fremskrittspartiets ambisjonsnivå for E39. I media misliker de at vi ønsker fire felt og en fartsgrense på 110 km/t. Nå krever de to felt og 90 km/t.


Tilsvarende ser vi også i Oslo, hvor Arbeiderpartiet som største parti i byrådet vil stoppe ny utbygging av E18, samtidig som de vil skrinlegge Røatunnelen og Manglerudtunnelen. Resultatet vil være evig kø i Smestadkrysset, og at mange tusen innbyggere fortsatt vil måtte ha motorvei som nærmeste nabo.


Arbeiderpartiet hadde heller ikke satt av penger til E6 sør for Trondheim. Skulle vi fulgt deres planer ville den bli ferdig tidligst i 2032. Det synes vi er urimelig tregt, og vi har gjort mye for å fremskynde prosjektet. At vi lykkes er åpenbart, fordi nå er APs fylkesordfører ute i media og snakker om at prosjektet er forsinket dersom det ikke står ferdig i 2021. Snakk om å glemme sin egen historie og ha høye forventninger til H/FrP. Jeg tar det som et kompliment.


I Aftenbladet kunne vi nylig lese at planleggingsarbeidet for E39 pågår for fullt. Vegvesenets planleggere uttalte til avisen: «Dette er noe helt annet enn tidligere hvor vi jobbet med en og en parsell. Nå holder vi på med over 20 mil på en gang».


Nå ser vi at Fremskrittspartiets nye satsing på veibygging begynner å gi resultater. Da er det litt morsomt å tenke at Senterpartiet i en debatt på Dagsnytt Atten i sommer mente vår veireform ville sette norsk veibygging tiår tilbake i tid. Nå som de rød-grønne landet rundt tydelig viser at de ønsker en annen retning med lavere standard på våre veier, hvem er det egentlig som vil sette norsk veibygging tilbake i tid, og spiller det virkelig ikke noen rolle hvem som styrer landet?


Av Roy Steffensen

Stortingsrepresentant

Fremskrittspartiet

Finanskomiteen

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!